Ciele
projektu APVV-LPP-068-06
Umožniť prístup učiteľom k vedeckým poznatkom na AsÚ SAV
a v astronómii všeobecne a naučiť ich využívať tieto poznatky v
popularizácii na školách.
Oboznámiť učiteľov rámcovo s princípmi vedeckých experimentov
a s vedeckou prácou.
Umožniť pracovníkom AsÚ SAV pravidelne (využitím cyklov
prednášok a stálej expozície) popularizovať vedecké výsledky na
spolupracujúcich školách.
Umožniť žiakom uvedených škôl pravidelne navštevovať vedeckú
inštitúciu AsÚ SAV a oboznamovať sa nielen s výsledkami vedeckej
práce ale aj so samotným charakterom, krásou a úskaliami vedeckej práce
priamo vo vedeckej inštitúcii.
Predstaviť žiakom vedu a vedeckú prácu ako vzrušujúcu
a zmysluplnú životnú dráhu.
Postupne zasahovať aj širšiu verejnosť v pôsobnosti
spolupracujúcich škôl (všetci učitelia spolupracujúcich škôl, rodičia
a kamaráti žiakov, atď)
Hlavnou cieľovou skupinou sú žiaci gymnázia a vyšších
ročníkov základných škôl a učitelia prírodovedných predmetov na
spolupracujúcich školách. Následnou cieľovou skupinou sú všetci žiaci
a všetci učitelia spolupracujúcich škôl a taktiež rodičia žiakov.
Aktivity projektu
Pre
projekt bude na začiatku urobená vlastná www stránka umiestnená na www stránke
AsÚ SAV.
1) Na
začiatku a konci projektu bude urobená anketa medzi žiakmi prvého resp. druhého
ročníka gymnázia a šiesteho resp. siedmeho ročníka všetkých zúčastnených
základných škôl o predstavách ako, akou formou a kým by mala byť robená pre
žiakov popularizácia vedeckých výsledkov a vedeckej práce. Termín: február
2007.
2) Budeme
vytvárať popularizačné prednášky (v PPT, PDF..) a prednášať ich na všetkých
5-tich školách v pravidelných cykloch. Pokračovať v tom budeme aj po skončení
projektu. Termín: pravidelne, október, február, máj.
3) Zlepšovanie
infraštruktúry na školách. Vytvoriť a zabezpečiť výrobu plošnej obrazovej
informácie na školách (panely) o vedeckých výsledkoch. Zakúpiť digitálny
projektor pre každú školu. Panely aj digitálny projektor budú využívané pre
pokračujúcu spoluprácu aj po skončení projektu. Termín: január 2007
a ďalej
4)
Organizovať striedavo na AsÚ SAV a na jednotlivých školách raz ročne jednodňový
seminár s učiteľmi - riešiteľmi projektu. Termín: október daného roku
5)
Predplatiť odber popularizačných časopisov Kozmos, a Quark, Termín: január
daného roku
6)
Pravidelne pozývať žiakov aj učiteľov na pracoviská ústavu s možnosťou návštevy
aj vysokohorských pracovísk.. Termín: v jarných a jesenných mesiacoch.
7)
Organizovať pre všetky spolupracujúce školy spoločné pozorovania aktuálnych
astronomických úkazov v areáloch AsÚ
SAV aj v areáloch škôl.
8) Na
spolupracujúcich školách organizovať raz ročne populárnu prednášku pre širšiu
verejnosť, t.j. pre všetkých pedagógov a pracovníkov školy ako aj pre rodičov
žiakov. Termín jún.
9) Na
záver projektu plánujeme hodnotiaci seminár a zoznámenie sa učiteľov -
riešiteľov a najaktívnejších žiakov so spolupracujúcich škôl so zahraničným
vedeckým astronomickým pracoviskom a so systémom popularizácie vedy v
zahraničí. Pre tento účel zorganizujeme spolu s kolegami v zahraničí dvojdňový
seminár na Observatóriu Kanzehöhe v Rakúsku, ktoré patrí Institut für
Geophysik, Astrophysik und Meteorologie (IGAM), Universitäts, Graz. Seminár
bude spojený s prehliadkou observatória a oboznámenia sa s prácou v tejto
vedeckej inštitúcii. Termín: jún 2009.
O
aktivitách a výsledkoch projektu budeme informovať v regionálnych masmédiách,
prípadne v celonárodných denníkoch a televízii.
Očakávané výstupy a výsledky projektu
Všeobecné výstupy:
(1) Zvýšenie záujmu o vedu ako
celok a o vedecké informácie zo strany učiteľov aj žiakov.
(2) Väčší impakt popularizačných
aktivít na spolupracujúcich školách.
(3) Motivácia žiakov k úvahám o
význame vedy a výskumu a k úcte k vedomostiam a k vzdelaniu.
(4) Motivácia žiakov k možnej
voľbe vedeckej práce ako životnej dráhy.
(5) Užšia spolupráca s učiteľmi
pri popularizácii vedy a hlavne pokračovanie s nimi v spolupráci po skončení
projektu.
(6) Lepšie pripravení a technicky
vybavení pedagógovia pre popularizáciu vedeckých výsledkov a pre vzdelávanie k
vede na školách .
Očakávame že do jednotlivých
aktivít za zapojí okrem väčšieho množstva učiteľov aj množstvo žiakov z piatich
spolupracujúcich škôl, hlavne žiaci vyšších ročníkov základných škôl a štyroch
posledných ročníkov gymnázia.
V projekte je zahrnutá aj jedna
spádová škola pre rómsku oblasť a detský domov, so zámerom zabezpečiť z
prostriedkov APVV aj pre žiakov z
týchto nižších príjmových skupín obyvateľstva možnosť pravidelného stretávania sa
so zaujímavými výsledkami vedy a
vedeckej práce a možnosťami návštevy, inak im nedostupných, vedeckých
inštitúcií.
Celkove
by po skončení projektu malo byť
súhrnne na piatich spolupracujúcich školách k dispozícii:
(A) 60
digitálnych PPT prednášok s
popularizačnou témou vhodných k použitiu kedykoľvek aj samotnými učiteľmi na školách.
(B)
10 panelov pre plošnú popularizáciu.
(C)
60 tematicky ucelených popularizačných
posterov pre plošnú popularizáciu.
(D) 5
digitálnych projektorov na kvalitnú prezentáciu.
(E) 3
ucelené ročníky časopisov KOZMOS a
QUARK.
(F)
2 spracované ankety o popularizačných
dopadoch projektu.
(G) 1
prenosný ďalekohľad s CCD kamerou.
Celkove
bude zapojených mladých ľudí do
projektu:
(A) 450
žiakov navštívi vysokohorské observatórium na Lomnickom štíte a na Skalnatom
plese a oboznámi sa s vedeckou prácou priamo na vedeckom pracovisku.
(B) 450
žiakov sa zúčastní astronomických pozorovaní a exkurzií v areáloch AsÚ SAV.
(C) 2400
žiakov sa zúčastní popularizačných prednášok na školách.
(D) 450
ľudí sa zúčastní 15-tich prednášok pre verejnosť prednesených na školách.
(E) 300
žiakov sa dvakrát zúčastní ankety o systéme popularizácie vedy na školách.
(F) 15
najaktívnejších žiakov sa zoznámi so zahraničnou vedeckou inštitúciou.
Celkove 9
učiteľov prírodovedných predmetov na piatich školách bude pripravených a aj
technicky vybavených na vysoko efektívnu popularizáciu vedy a vedeckej práce a
na pôsobenie na mladých ľudí v zmysle voľby vedeckej práce a výskumu ako životnej
kariéry.
Očakávame
aj pozitívnu zmenu v náhľade na význam vedy a na jej užitočnosť pre spoločnosť
v blízkom okolí spolupracujúcich učiteľov (ich kolegovia) a žiakov (ich
rodičia, súrodenci, kamaráti).